SAD: Szezonális depressziós zavar, amit nem szabad figyelmen kívül hagyni

2017. január 8., vasárnap

Amikor eljön a tél, ösztönös késztetést érzünk arra, hogy összekucorodjunk, bebugyoláljuk magunkat, és a lakásban maradjunk. Ez, egyfajta állati válasz a hideg évszakra. A testünk tudja, hogy, amikor jön a hideg és a sötét, akkor itt az ideje, hogy egy kicsit lelassuljunk.

De vannak emberek, akiknél ez tovább megy és megzavarja az életüket és boldogságukat.

Amikor a tél depressziót, szomorúságot és elszigeteltségi érzésést hoz, akkor az, az úgynevezett szezonális depresszió, vagy Szezonális Affektív Zavar (Seasonal Affective Disorder = SAD*, találó rövidítés * angolul a ’sad’ szomorút jelent), és emberek millióit érinti a hideg hónapok alatt.

Tény, hogy, ha az Egyenlítőtől északabbra megyünk, annál több emberrel találkozunk, akit érint ez a betegség.

Sokan úgy érzik, hogy, amikor egyre korábban sötétedik, akkor magukba süppednek, de ez az érzés viszonylag könnyen kezelhető. De azoknál, akik SAD-ben szenvednek, ez nem egyszerű dolog.

Szerencsére tudjuk a SAD-et azonosítani, és megkülönböztetni a „kabin-láz”-tól, a bezártság miatti erős depressziótól, és sok dolgot tehetünk ellene, mind otthon, mind orvosi segítséggel, azért hogy csökkentsük a tüneteket és talán, még a telet is meg lehet szerettetni ezekkel az emberekkel!

Olvassa tovább, hogy megtudja, van-e valami igazság a téllel kapcsolatos blablákban, és mit tegyünk ellene.

Mi a Szezonális Affectív Zavar?

A Szezonális Affektív Zavar (SAD) egy, al-típusú depresszió, ami az embereknél bizonyos évszakokban, legtöbbször, télen jelenik meg.

Annak az esélye, hogy SAD-es legyen, attól függően változik, hogy hol él. Azok, akik az Egyenlítő közelében élnek, sokkal kevésbé lesznek szezonális depresszióban szenvedők, mint azok, akik az Egyenlítőtől messze északra laknak.

Például, Florida lakosságának 1,4%-át érinti a SAD, míg Alaszkában, New Hamphshireben, körülbelül a 10%-át.

A SAD nőknél, főként fiatalabb nőknél jellemzőbb, és azok, akik átéltek már ilyen állapotot, a SAD minden évben egy nehéz küzdelem.

Mi okozza a SAD-et?

Sok elmélet létezik arról, hogy mi okozza a SAD-et.

Sokan evolúciós eredetet tulajdonítanak neki, amikor sok állat csökkenti az élet aktivitását, energiát spórol, mivel télen nehéz élelemhez jutni.

Más elméletek szerint, a sötétségben csökken a szerotonin nevű hormontermelődés, ami a jó közérzetért felelős.

A sötétség viszont a melatonin hormon felszabadulását váltja ki, ami álmosságot okoz és kulcsszerepet játszik a hibernálásban.

Az óra változtatás szintén megváltoztatja a cirkadián ritmusunkat* (napi biológiai óra* fordító), és zavart okoz a természetes alvási időnkban és kiválthat SAD tüneteket is.


SAD tünetek

1: Rendellenes alvás

Ugyanúgy, mint ahogy a medvék hibernálják magukat és végig alusszák a telet, úgy a SAD-ben szenvedőknek is nagyon nehéz elhagyni az ágyat télen.

Sok SAD-es már kora este álmosnak érzi magát. Sokan a korai sötétedésnek tulajdonítják ezt.

Az alvási igény megnövekedése, vagy szokatlan idejű alvás, mint késő reggelig, vagy már kora este történő alvás, mind az igen gyakori tünete a SAD-nek.

2: Növekvő étvágy, különösen a szénhidrátok iránt

A téli hónapok sok embert éhessé tesznek, de azoknál, akik SAD-ben szenvednek, előfordulhat, hogy az étvágyuk nem csökken a tél folyamán.

Azok, akik átéltek már SAD-et, gyakran szénhidrátra vágytak, úgy, mint a kenyér, tészta, vagy gabona. Ezek a klasszikus „komfort ételek”, valamint súlygyarapítók, ugyanúgy, mind az állatoknál a tél beállta előtti készülődésnél.

Ez hízáshoz és emésztési problémákhoz vezethet, különösen akkor, ha sok finomított szénhidrátot fogyaszt.

3: Letargia és rendkívüli fáradság érzet

Ha SAD-es, akkor semmi mást nem akar, csak aludni.

Ha a rendesen kialudta magát (vagy egy kicsivel még többet is), akkor lomhának és álmosnak érezheti magát egész nap.

Ez a fáradtság befolyásolhatja a koncentrációs képességet és, hogy a feladatainkat, és a dolgainkat elvégezzük. Állandóan azt érzi, hogy elfáradt, le akarja csukni a szemét és lehajtani a fejét.

4: Mázsásnak érzi a végtagjait

Ha csak nehéznek érzi a végtagjait, de nincs fájdalma, akkor a SAD lehet a tettes.

A végtagjainkat mázsásnak érezzük, és az izmainkban is fáradságot és fájdalmat érezhetünk.

Maga a mozgás, azonban nem fájdalmas.

5: Visszavonultság és szomorúság

Mint a normál depressziónál, a SAD-nél is szomorúságot érzünk.

A SAD-es emberek télen, általában kevésbé szociálisok és visszavonulnak a barátaik és családjuk elől is, jobban szeretnek egyedül lenni.

Továbbá, a téli hónapokban az egyébként kedvelt tevékenységeik sem okoznak olyan örömöt, mint korábban.

Mit tehetünk a SAD ellen?
1: Próbáljon meg napfényes helyre menni

Bár a napok rövidebbek télen, még ekkor is juthatunk egy kis napfényhez.

Sétáljon a nap közepén, vagy tekerje be magát egy, jó, meleg plédbe, vegyen egy jó könyvet, esetleg vegye elő a kötését.

Nem szereti a hideget? Nem gond. Üljön a napfényre az ablak mellett és húzza el a sötétítő függönyöket napközben, hogy annyi fény jusson be, amennyi csak lehetséges.

Ha munkában van, akkor szakítson időt arra, hogy napközben az ablak mellett álljon egy kicsit, és kapjon egy kis fényt.

2: Hozza be lakásába a fényt

Ha kevés a napsütéses órák száma, akkor hamisítson egy párat!

A phototherapy lamp a napfényt utánozza, és, még a sötét órák alatt is napfényhez juttatja.

A lámpáról azt mondják, hogy hangulatjavító hatása van. Ha aggodalmaskodik a használata miatt, akkor előtte beszéljen az orvosával, vagy a terapeutájával.

Egy másik módja, hogy ne érezze a házát komornak éjszaka: hagyja égve a lámpákat!

3: Legyen aktív

Egy nagyszerű módja a hangulat-emelésnek, ha megmozgatja magát. A mázsásnak tűnő végtag érzeten is segíteni fog.

Sétáljon a friss levegőn. Menjen szánkózni, és csináljon hóangyalt a gyerekeivel.

Ha mégis otthon maradna, akkor végezzen egy pár egyszerű nyújtást, vagy jógázzon, hogy felpezsdítse a vérkeringését. Sokkal éberebb és frissebb lesz.

4: Beszéljen egy szakemberrel

Néha külső segítségre is szükség lehet. Ha valóban elkeseredettnek és kétségbeesettnek érzi magát, akár talán itt az ideje az orvosi segítségnyújtásnak.

A SAD úgy hangzik, mintha csak egy kis téli depresszió lenne, de ez nem vicc, és sok helyen az alkoholfogyasztás emelkedéshez, drogfogyasztáshoz és öngyilkossághoz vezethet.

Ha valóban elkeseredett, akkor minél hamarabb beszéljen valakivel.

Érezte már magát szomorúnak télen? Ossza meg cikkünket a barátaival és a családtagjaival, hogy ők is tudomást szerezzenek erről az általános betegségről.

egészség egészség megelőzés


Megtekintések száma: 340749


Szólj hozzá Te is a cikkhez

Ez is érdekelhet